کاربرد تیامین در ارتقاء شاخص‌های انکوباسیون فیل‏ماهی (Huso huso) پرورشی

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 معاونت پژوهش و فناوری، انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رشت، ایران.

2 انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رشت، ایران.

3 دانشگاه گیلان، دانشکده منابع طبیعی صومعه سرا

چکیده

در مراحل مختلف انکوباسیون تخم‏های لقاح یافته و پرورش لارو ماهیان خاویاری میزان قابل توجهی از تلفات رخ می‏دهد، بنابراین با در نظر گرفتن تعداد کم مولدین طبیعی و پرورشی مناسب جهت تکثیر و همچنین هزینه بالای نگهداری مولدین پرورشی به منظور تولید گوشت و خاویار، توجه به کیفیت تکثیر ماهیان خاویاری و پرورش لارو و بچه تاسماهیان به منظور بازسازی ذخایر و بهبود شرایط رشد در محیط‏های مصنوعی امری اجتناب ناپذیر است. تیامین اولین ویتامین کشف شده از گروه B و یک بازدارنده (آنتاگونیسم) برای فعالیت استیل کولین بوده و متشکل از عناصر کربن، هیدروژن، کلر، نیتروژن، اکسیژن و گوگرد می‏باشد. کاهش میزان تیامین در تخم باعث بروز نوعی سندروم به نام مرگ و میر زودرس (Early Mortality Syndrome; EMS) می‏گردد. بر اساس نتایج حاصل، زمانی که تخم و یا لارو دارای کیسه زرده تحت درمان با تیامین به روش غوطه‏وری یا حمام قرار می‏گیرند، علایم سندروم EMS به طور چشمگیری کاهش می‏یابد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد، غوطه‌وری تخم فیل‌ماهی پس از لقاح با محلول تیامین به مدت 30 دقیقه به میزان 1000 میلی‌گرم تیامین در لیتر آب، می‌تواند منجر به افزایش رشد و بازماندگی لارو شود. 

کلیدواژه‌ها